Utökat möte i försvarsdepartementets styrelse

De ur Europas och Rysslands säkerhetsaspekter viktigaste passagerna är markerade med rött.

Putin At the expanded meeting of the Defence Ministry Board.

Vladimir Putin deltog i det årliga utökade mötet för försvarsministeriets styrelse vid National Defense Control Centre.
21 december 2021

Förutom försvarsmaktens ledning, företrädare för statsmaktsorgan och offentliga organisationer, deltog i mötet officiella befälhavare från militärdistrikt, flottor och flottiljer, militära formationer och enheter, samt kadetter och studenter från det ryska försvarsministeriets högre utbildnings institutioner vilka har bjudits in att delta för första gången.

Efter mötet besökte presidenten en temautställning tillägnad försvarsministeriets styrelse 2021. Tillsammans med försvarsminister Sergei Shoigu inspekterade presidenten lovande vapen under utprovning och logistiskt stöd av den ryska armén – avancerade modeller av rustning, utrustning, kommunikation, intelligens och kontroll.


Rysslands president Vladimir Putin:

”God eftermiddag, kamrat officerare, låt oss börja jobba.

Vi har alltid prioriterat och prioriterar fortfarande utvecklingen av Försvarsmakten och insatserna för att stärka Rysslands försvarsförmåga, och det kommer vi att fortsätta med i framtiden.

Idag, vid det årliga utökade mötet i Försvarsdepartementets styrelse, diskuterar vi vad som har åstadkommits inom området militär utveckling under 2021, vilka resultat som uppnåtts inom huvudområdena och givetvis kartlägger vi framtida uppgifter. Det är vad vi alltid gör på styrelsens årsmöten.

Jag vill genast notera att precis som 2020 har det utgående året varit något extraordinärt, mest på grund av den fortsatta coronavirus-pandemin. Du och jag inser detta. Och det är av största vikt att Försvarsmakten effektivt och smidigt utför alla sina uppgifter i denna utmanande kontext.

Till exempel fortsatte arbetet med moderniseringen av armén och marinen i stor skala. Följaktligen översteg andelen moderna vapen 71 procent i trupperna och 89 procent i de strategiska kärnvapenstyrkorna.

Vi fortsatte att aktivt utveckla banbrytande vapensystem. Några av dem, nämligen Avantgarde och Kinzhal systemen, har satts i stridstjänst.

Marinen utförde ett brett spektrum av uppgifter. Ryska fartyg och ubåtar patrullerade ständigt alla viktiga delar av världshaven. En kombinerad marin grupp och långdistansflygenheter, utförde framgångsrikt stridsträningsuppgifter i Östersjön och de norra haven, och i avlägsna områden i Atlanten och Stilla havet. En grupp ubåtar och andra fartyg gjorde samma sak i Ishavet, där de opererade under svåra isförhållanden.

Jag vill också notera en ytterligare ökning av nivån på truppernas stridsträning. Resultaten av de gemensamma strategiska övningarna i Zapad 2021 har visat detta på ett övertygande sätt, när deltagarna framgångsrikt övat sig på att utföra uppgifterna att säkerställa säkerheten för unions staterna Ryssland och Vitryssland.

Våra militära medlemmar i Syrien agerade hederligt, som det anstår ryska soldater. Deras närvaro och hjälp till civilbefolkningen för att lösa humanitära problem ger ett påtagligt bidrag till att stärka stabiliteten i den [Syriska] republiken.

Våra fredsbevarare har i över ett år nu hjälpt till att upprätthålla stabiliteten i Nagorno-Karabach. Den humanitära situationen har förbättrats i regionen till stor del tack vare deras ansträngningar, och flera stadsdelar har minröjts, den sociala infrastrukturen har återställts och historiska och kulturella landmärken har bevarats. Jag vill tacka personalen som utför fredsbevarande uppgifter för deras professionalism, uthållighet och ihärdighet.

Militärläkare förtjänar det högsta beröm för sitt hårda arbete under svåra förhållanden, och för sin ovärderliga hjälp till civilbefolkningen: mer än 30 500 patienter har behandlats vid försvarsministeriets medicinska anläggningar, nästan hälften av dem civila.

Militärläkare har hjälpt civilbefolkningen i nio regioner att bekämpa coronaviruset; de har till och med hjälpt till med rehabiliteringen av patienter som har drabbats av måttliga till svåra fall av coronavirusinfektionen och fortsätter att göra det. Människor fortsätter att genomgå rehabiliteringsbehandling på 32 hälsocenter för försvarsministeriet. Tack.

Jag vill betona att armén själv har vidtagit nödvändiga åtgärder för att bekämpa spridningen av coronaviruset i sina led. Nästan 100 procent av militär personal har vaccinerats. Detta gjorde det möjligt att hejda infektionsflödet och skydda tjänstemedlemmarnas hälsa, och därigenom säkerställa hög stridsberedskap bland arméförband och divisioner. Armén drabbades av coronaviruset det är sant; det har förekommit allvarliga fall och dödsfall – förluster utan strid. Men totalt sett har Försvarsmakten hanterat detta problem framgångsrikt.

Den militära konstruktionsstyrkan har opererat med hög effektivitet. Jag syftar på mer än att i tid bygga en betydande mängd infrastruktur för armén och flottan. Militärbyggarna har också hjälpt till att säkerställa en oavbruten vattenförsörjning till Krim och Sevastopol. De har också hjälpt till att bygga multifunktionella vårdcentraler och andra socialt betydelsefulla anläggningar i många regioner.

Kamrat officerare,

Med förlitan till den solida grunden och de kraftfulla forsknings och teknologiprestationerna under de senaste åren, måste vi definitivt fortsätta att förbättra och stärka våra väpnade styrkor, vilket är precis det vi kommer att göra.

Den militärpolitiska situationen i världen är fortsatt komplicerad, med ökad konfliktpotential och nya platser för spänningar i flera regioner. En särskild anledning till oro är tillväxten av USA:s och Natos militära styrkor i den direkta närheten till den ryska gränsen, med stora militära övningar, inklusive oplanerade sådana.

Det är ytterst alarmerande att delar av USA:s globala försvarssystem utplaceras nära Ryssland. Mk 41 raketramperna som finns i Rumänien och som ska installeras i Polen, är anpassade för att avfyra Tomahawk attackmissilerna. Om denna infrastruktur fortsätter att utvecklas, och om USA:s och Natos missilsystem sätts in i Ukraina, kommer deras flygtid till Moskva att vara endast 7–10 minuter, eller enbart fem minuter för hypersoniska system. Detta är en enorm utmaning för oss, för vår säkerhet.

Som ni känner till bjöd jag i detta sammanhang in USA:s president att inleda samtal om utarbetandet av konkreta avtal. Under vårt samtal föreslog han faktiskt i förbigående att man skulle utse högre tjänstemän för att övervaka denna sfär. Det var som svar på detta förslag, som vi utarbetade våra förslag om att förhindra Nato:s fortsatta expansion österut, och utplacering av offensiva anfallssystem i länderna som gränsar till Ryssland. Som ni känner till har vi skickat utkasten till dessa relevanta avtal, till våra amerikanska kollegor och Natos ledning.

Vi behöver långsiktiga juridiskt bindande garantier. Nåväl, vi vet mycket väl att inte ens rättsliga garantier kan vara helt felsäkra. Eftersom Förenta staterna lätt drar sig ur alla internationella fördrag som av någon anledning har upphört att vara intressanta för dem, ibland erbjuder de förklaringar och ibland inte, som var fallet med ABM och Open Skies fördragen – ingenting alls.

Men vi behöver åtminstone något, åtminstone ett juridiskt bindande avtal snarare än bara muntliga försäkringar. Vi vet värdet av sådana verbala försäkringar, fina ord och löften. Ta det närmast förflutna – i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet – när vi fick höra att vår oro för Natos potentiella expansion österut var absolut grundlös. [ 1 ] Varefter vi såg fem vågor av Natoblockets expansion österut. Kommer ni ihåg hur det gick till? Ni är alla vuxna. Det hände vid en tidpunkt då Rysslands förbindelser med USA och Natos viktigaste medlemsländer var utan moln, om inte helt allierade.

Jag har redan sagt detta offentligt och kommer att påminna er om det igen: Amerikanska specialister var permanent närvarande vid Ryska federationens kärnvapenanläggningar. De gick till sitt kontor där varje dag, hade skrivbord med en amerikansk flagga. Räckte inte detta? Vad mer krävs? Amerikanska rådgivare arbetade i den ryska regeringen, CIA-officerare gav sina råd. Vad mer ville de ha? Vad var poängen med att stödja separatism i norra Kaukasus, med hjälp av till och med ISIS – nåja, om inte ISIS så fanns det andra terroristgrupper. De stödde uppenbarligen terrorister. Varför då? Vad var poängen med att utöka Nato och dra sig ur ABM-fördraget?

USA är skyldiga till vad som händer i Europa nu, för upptrappningen av spänningarna där. Ryssland var tvunget att svara på varje steg, och situationen gick hela tiden från dåligt till sämre. Det försämrades hela tiden. Och här är vi idag i en situation då vi tvingas lösa det: Vi kan trots allt inte tillåta det scenario jag nämnde. Är det någon som inte kan förstå detta? Det är helt tydligt och klart.

Varför gjorde de allt detta under dåvarande förhållanden, kan jag undra ibland, det är fortfarande oklart. Jag tror att anledningen ligger i euforin över segern i det så kallade kalla kriget, eller den så kallade segern i det kalla kriget. Detta berodde på deras felaktiga bedömning av situationen vid den tiden, på grund av deras oprofessionella, felaktiga analys av troliga scenarier. Det finns helt enkelt inga andra skäl.

Jag vill återigen betona: vi kräver inga speciella exklusiva villkor för oss själva. Ryssland står för jämlik och odelbar säkerhet i hela Eurasien.

Naturligtvis – vilket jag redan har noterat – om våra västerländska kollegor fortsätter sin uppenbart aggressiva linje, kommer vi att vidta lämpliga militärtekniska ömsesidiga åtgärder och kommer att ha ett tufft svar på deras ovänliga steg. Jag skulle också vilja betona att vi har full rätt till dessa åtgärder, vilka är utformade för att säkerställa Rysslands säkerhet och oberoende.

De opererar tusentals kilometer bort från sitt nationella territorium, som vi väl vet, under olika förevändningar – inklusive behovet av att säkerställa sin egen säkerhet. När folkrätten och FN-stadgan kommer i vägen förklarar de dem föråldrade och onödiga, men när något möter deras intressen hänvisar de omedelbart till folkrättens normer i FN-stadgan, internationell humanitär rätt och så vidare. Dessa manipulationer är irriterande.

I detta sammanhang är det, som jag redan sagt, viktigt att fortsätta en planerad, stadig, systematisk utveckling av försvarsmakten, inklusive i linje med deras prioriteringar, som anges i den senaste versionen av den nationella säkerhetsstrategin och konceptet för byggandet och utvecklingen av försvarsmakten fram till 2030.

Nästa år får vi fokusera på följande huvuduppgifter.

För det första är det nödvändigt att fortsätta den planerade och välbalanserade anskaffningen av moderna vapen och utrustning för militära enheter och att ägna särskild uppmärksamhet åt leveranser av högprecisionssystem, högprecisionsspaning, navigering, kommunikations och kontrollsystem.

För det andra bör strids och taktiska träningsprogram prioritera insatser för att bemästra moderna vapen, såväl som nya former och metoder för stridsoperationer. I detta sammanhang bör stridsträningsprogrammen modifieras, så att de kan beaktas vid nästa års övningar, inklusive vid Vostok 2022 strategiska ledningspost övning.

För det tredje beror total framgång på många områden nu direkt av väl genomtänkt och snabbt beslutsfattande. I den militära sfären fattas beslut på minuter eller till och med sekunder under stridsoperationer. Det är därför nödvändigt på alla nivåer, särskilt på den taktiska nivån, att utveckla system för att stödja befälhavares beslutsfattande, och att införa element av artificiell intelligens i dessa system.

För det fjärde är det självklart att effektiva operativa algoritmer bör etableras på alla nivåer, och avancerade automatiska system bör också införas. Samtidigt kan vi se att moderna militära konflikter inte sker under förutbestämda mönster. Liksom tidigare spelar befälhavare en nyckelroll i dessa konflikter. Mycket beror på deras kunskap, erfarenhet, personliga egenskaper, och de som fattar riktigt okonventionella beslut vinner strider. Följaktligen är det under operativ och stridsutbildning nödvändigt att utbilda mångsidiga befälhavare som besitter kunskap inom alla områden. De bör listas i personalpoolen av högsta militära befälhavare, och det är nödvändigt att hålla ett öga på dem redan nu, för att vägleda dem och ge dem möjligheter till efterföljande befordran.

Och slutligen, här är den femte aspekten. Med tanke på den komplicerade internationella situationen är det nödvändigt att utveckla militärt och militärtekniskt samarbete med stater som är medlemmar i Shanghai Cooperation Organization och Collective Security Treaty Organization och att ägna särskild uppmärksamhet åt att stärka försvarsförmågan hos den Ryska-Vitryska unions staten.

Kollegor,

En av våra absoluta prioriteringar är att höja nivån på sociala garantier för militär personal. Försvarare av fosterlandet utför speciella uppgifter som ofta är mycket komplicerade, krävande och farliga. Vi kommer att se till att de vederbörligen belönas för sin tjänst.

Militärersättningen ska liksom tidigare år vara likvärdig och till och med högre än lönerna i de ledande industrierna. Vi kom överens om detta med regeringen för flera år sedan.

Vi har upplysningsvis lyckats upprätthålla denna korrelation. Enligt prognoserna kommer den genomsnittliga lönen över hela ekonomin från och med slutet av året att vara 55 000 rubel och den genomsnittliga lönen i de ledande industrierna (olja, finans och transport) kommer att vara 63 200 rubel. Enligt mina uppgifter (finansministeriets siffror är något högre) är försvarsministeriets genomsnittliga militära ersättning för löjtnanter 2021 81 200 rubel. Siffran kan skilja sig åt eftersom alla löjtnanter är olika och tjänstgör olika – men den genomsnittliga ersättningsnivån är 81 200 rubel medan de ledande industrierna visar 63 200 rubel.

Regeringen måste, i tid och i den utsträckning som säkerställer att denna korrelation upprätthålls, justera inflationsbidraget och naturligtvis höja de militära pensionerna.
Vi fortsätter att förse militär personal med permanent bostad som planerat. I år köpte 4 350 tjänstemän nya lägenheter med bostadsbidrag. Under de kommande tre åren kommer cirka 9 000 tjänstemän att få subventionerna. Vi planerar att anslå cirka 113 miljarder rubel för detta ändamål från den federala budgeten.

Det ackumulerade bolånesystemet fortsätter att fungera effektivt. Tack vare detta program har 15 000 militärer uppfyllt sin rätt till bostad 2021. Ytterligare 34 000 kommer att få nya bostäder 2022–2024.

Servicebostäder tillhandahålls i samma takt. Cirka 35 000 servicepersonal kommer att ha fått tillgång till dessa i slutet av året, vilket är 14 procent högre än vår plan.

Vi kommer att fortsätta att fokusera mycket noga på dessa och andra frågor som rör vår militära personals sociala trygghet.

Slutligen vill jag tacka försvarsministeriets ledning och personal för deras ärliga service och goda prestationer. Jag är övertygad om att ni kommer att fortsätta visa professionalism och kompetens och göra ert bästa för att uppnå höga resultat. Jag önskar er ytterligare framgång i er tjänsteutövning till gagn för Ryssland och vårt folk.

Tack. ”

Varefter försvarsminister Sergei Shoigu höll sitt tal och president Putin tog till orda igen.

”På ett informellt sätt skulle jag vilja lägga till några ord till vad försvarsminister Sergei Shoigu sa och vad jag sa i mitt inledande anförande. Alla diskuterar detta och givetvis i första hand Försvarsmakten. Jag syftar på våra dokument, våra utkast till fördrag och avtal om att säkerställa strategisk stabilitet som vi skickade till USA:s och Natos ledning.

Vi ser redan att några av våra belackare tolkar dem som Rysslands ultimatum. Är det ett ultimatum eller inte? Självklart inte.

Som en påminnelse: allt som våra partners – låt oss kalla dem det – USA har gjort under tidigare år, förment försäkrat sina intressen och säkerhet tusentals kilometer bort från sitt nationella territorium – de har gjort dessa tuffa saker, de djärvaste saker utan mandat från FN:s säkerhetsråd.

Vad var förevändningen att bomba Jugoslavien? Var det auktoriserat av säkerhetsrådet, eller vad? Var ligger Jugoslavien och var ligger USA? De förstörde landet. Det fanns faktiskt en intern konflikt, de hade sina egna problem, men vem gav USA rätten att genomföra luftangrepp mot en europeisk huvudstad? Ingen gjorde det. De valde att göra det bara, och deras satellitstater sprang bakom dem och gläfste med. Så mycket för internationell lag.

Under vilka förevändningar gick de in i Irak? Det var Irak som utvecklade massförstörelsevapen. De gick in och förstörde landet, skapade en grogrund för internationell terrorism, och sedan visade det sig att de gjort ett misstag: ”Underrättelserna svek oss.” Wow! De förstörde ett land. Underrättelserna misslyckades – det är allt de hade att säga för att rättfärdiga sina handlingar. Det visade sig att det inte fanns några massförstörelsevapen där. Tvärtom hade allt förstörts enligt överenskommelse.

Hur kom de in i Syrien? Med säkerhetsrådsbemyndigande? Nej. De gör som de vill. Men det de gör, eller försöker eller planerar att göra i Ukraina, händer inte tusentals kilometer bort från vår nationella gräns. Det är på tröskeln till vårt hus. De måste förstå att vi helt enkelt inte längre har någonstans att dra oss tillbaka till.

Det finns experter här jag ständig håller kontakt med som sitter med oss idag. USA har inte hypersoniska vapen ännu, men vi vet när de kommer att ha det. Det går inte att dölja framgångsrika eller misslyckade tester, allt finns dokumenterat. Vi har en känsla av när det kommer att hända. De kommer att leverera hypersoniska vapen till Ukraina, sedan använda dem som skydd för att beväpna extremister från en grannstat och hetsa dem mot vissa regioner, som Krim i ryska federationen, när de anser att omständigheterna är gynnsamma – det betyder inte att de kommer att börja använda dem i morgon, eftersom vi redan har Tsircon och det har inte de.

Tror de verkligen att vi inte ser dessa hot? Eller tror de att vi bara kommer att stå sysslolösa och se på när hot mot Ryssland dyker upp? Problemet är detta: vi har helt enkelt inget utrymme att dra oss tillbaka. Det är frågan.

Väpnade konflikter och blodsutgjutelse är absolut inte vårt val. Vi vill inte se den händelseutvecklingen. Vi vill använda politiska och diplomatiska medel för att lösa problemen, men vi vill åtminstone ha tydligt formulerade rättsliga garantier. Det är det våra förslag handlar om. Vi skrev ner dem på papper och skickade dem till Bryssel och Washington, och vi hoppas få ett tydligt och heltäckande svar på dessa förslag.

Det finns vissa signaler om att våra partners verkar vara villiga att arbeta med det. Men det finns också en risk att de kommer att försöka dränka våra förslag i ord, eller i ett träsk för att dra fördel av pausen och göra vad de vill.

För att göra det klart för var och en så är vi är medvetna om detta, och den sortens händelseutveckling kommer inte att fungera med oss. Vi ser fram emot konstruktiva och meningsfulla samtal med ett synligt resultat – och inom en bestämd tidsram – som skall garantera lika säkerhet för alla.

Det är vad vi kommer att sträva efter, men vi kan bara göra det om Försvarsmakten utvecklas på rätt sätt. De senaste åren har vi kunnat klara detta och vi har uppnått en god stridsberedskap. Jag nämnde detta och ministern har precis rapporterat om det. Vi går framåt i en anständig takt – den typ av takt som vi behöver.

Det finns ärenden som behöver uppmärksammas mer, som produktionssidan, som vi hanterar löpande. Som ni kanske vet träffas vi i Sotji två gånger om året. Varför i Sotji? Det är inte på grund av det fina vädret, utan för att alla ska dit, och vi trimmar bort distraktioner som rutinärenden och fokuserar på försvarsindustrin och utvecklingen av Försvarsmakten. Dessa möten är mycket meningsfulla och effektiva.

Jag upprepar att det finns många frågor, men vi har koll på dem. Jag hoppas verkligen att vi kommer att fortsätta att hålla denna takt, när vi går framåt i våra ansträngningar för att säkerställa säkerheten för Ryssland och dess medborgare.

Tack så mycket. Gott nytt år! ”

http://en.kremlin.ru/events/president/news/67402

  1. Vad Putin syftar till när han säger ”Vi vet värdet av sådana verbala försäkringar, fina ord och löften. Ta det närmast förflutna – i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet – när vi fick höra att vår oro för Natos potentiella expansion österut var absolut grundlös.” är detta. USA:s dåvarande utrikesminister James Bakers berömda ord ”inte en tum österut”, uttalade i en försäkran mot NATO:s expansion, vid hans möte med sovjetledaren Michail Gorbatjov den 9 februari 1990. Dessa var en del av en hel kaskad av försäkringar som gavs till Gorbatjov och andra sovjetdignitärer, av de västerländska ledarna om den Sovjetiska säkerheten, under hela processen för Tysklands enande 1990 och fram till 1991. Allt enligt tidigare hemligstämplade amerikanska, sovjetiska, tyska, brittiska och franska dokument som publicerats i dag av National Security Archive vid George Washington University. https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early

En reaktion på ”Utökat möte i försvarsdepartementets styrelse

Kommentarer är stängda.